Å bygge en verden av ord

Vaksne

Å bygge en verden av ord : lyst og læring i barne- og ungdomslitteratur

Åsfrid Svensen

Lån boka

Tilgjengeleg som:

Om boka

• Norsk barne- og ungdomslitteratur - Historie og kritikk
I møtet mellom barn og bok skapes nasjonens kanskje viktigste litteratur. Gjennom barnelitteraturen møter barna det skrevne ordet for første gang, og de får de første glimtene av viktige deler av vår kulturarv. En så viktig litteratur trenger pedagoger og foreldre med forståelse for denne litteraturens særpreg. Denne boken tar opp sentrale teoretiske emner som er lite omtalt i andre innføringsbøker, og er full av gode lesninger av barne- og ungdomslitteratur. Boken trekker linjer gjennom norsk barnelitteratur fra de siste 150 år, og legger vekt på hvordan bøkene kan vekke barnas glede ved å lese eller lytte til dikt og fortellinger. En aktuell bok for alle som underviser i barne- og ungdomslitteratur, for studenter som tar pedagogisk grunnutdanning eller fordypningskurs i barne- og ungdomslitteratur, og for lærere og foreldre som er spesielt interessert i barns og ungdoms lesning. Noen få ill. i sv/hv. Noter, litteraturl., personreg.

Utgåver

Sånn bruker du biblioteket

Suldal kommune
Ansvarleg redaktør: Anne Mo